Zwolle, mijn ondernemersstad?
31-07-2018 in Home & Nieuws & Panel

Ondernemen is een combinatie van denken en doen. Een aantal aangesloten Regiolokaal-members geeft een jaar lang haar mening over een actueel onderwerp. In hoeverre zijn onze zes panelleden het eens over thema’s waar je in je dagelijkse ondernemerschap tegenaan kunt lopen?

Deze derde keer geven onze panelleden antwoord op hun beleving omtrent het Zwolse ondernemersklimaat. De verkiezingen zijn net geweest, het College is gevormd met maar liefst zes wethouders. Economie en werkgelegenheid krijgen daarin prominente plaatsen, voor een mooiere stad. Wat vind je ervan: heeft Zwolle het inderdaad goed voor elkaar qua infrastructuur, regelgeving en vestigingsruimte. Of moet de samenwerking onderling en met de regio meer gezocht en gefaciliteerd worden. Is Zwolle jouw ondernemersstad of is het slechts een locatie voor je?

De stelling voor ons panel luidt:


De regio Zwolle biedt een perfect ondernemersklimaat voor bedrijven.

 

AHMET CAKAR | MEDKAR

'ALS ONDERNEMER MOET JE HET ZELF DOEN'

Ahmet

'Over mijn eigen plek en locatie op Marslanden ben ik tevreden. Hoewel de bouwvergunning in 2007 van onze garage wat traag verliepen, hebben we met de latere aanvraag voor een vlaggenmast en reclamebord geen problemen gehad. Ook loop ik niet aan tegen regelgeving. En gelukkig gaan de zaken goed, hoewel je dat natuurlijk zelf moet doen als ondernemer. Ik ga wel eens naar netwerkbijeenkomsten, maar adverteren via social media en mond-tot-mond-reclame van tevreden klanten werkt voor mij het beste. Mijn klanten komen uit heel Zwolle en weten de Marslanden goed te vinden. Ik woon in Stadshagen en dan merk ik toch wel dat de stad in de spits volloopt. Ik denk dat meer uitvalswegen een oplossing kunnen zijn. Naast goede wegen is de digitale snelweg belangrijk. Het was op Marslanden tot vorig jaar niet zo stabiel, maar inmiddels is dat ook versterkt met de aanleg van glasvezel en een stabieler netwerk.'

IK LOOP NIET AAN TEGEN REGELGEVING

 
MARK DIJKMAN | RETAIL AND MORE
'WIJ ZIJN BEST TEVREDEN MET ZWOLLE!'
 
mark
 
'In deze tijd waarin veel online gebeurt is de geografische vestigingsplaats van een reclamebureau niet zo belangrijk meer. Moest je als reclamebureau vroeger in het westen zitten om voor vol te worden aangezien (en om 25 euro per uur meer voor dezelfde werkzaamheden te kunnen vragen), is dat al lang niet meer relevant. Veel klantencontact gaat telefonisch, via mail of via app. Maar je wilt geregeld ook 1:1 met klanten zitten, overleggen, brainstormen. Een goede infrastructuur en bereikbaarheid zijn dan van belang. Dan zitten wij in Zwolle goed, weinig files, goede verbindingen, centraal en redelijke parkeertarieven. Zwolle groeit economisch snel, wat zorgt voor een vruchtbaar ondernemersklimaat, veel startups en natuurlijk vele businessnetwerken. Regelgeving? Geen last van, maar wij hebben van de gemeente ook niet meer nodig dan parkeervergunningen. Perfect is een groot woord, maar het is wel een prima ondernemersklimaat in Zwolle!'
 
EEN VRUCHTBAAR ONDERNEMERSKLIMAAT
 
WILLIAM LIEVERS | AMBITIE AAN ZET
'ALLEEN EEN SUBSIDIEPLATFORM ONTBREEKT'
 
william
 
'Ik vind dat het in Zwolle goed gaat. Overigens speelt mee dat ook op cultureel en sportief gebied er veel gebeurt. Dat valt mijn klanten van buiten de stad ook op. Er wordt van alles gefaciliteerd, maar je moet er natuurlijk wel zelf naar op zoek. Ik ben zowel bij Regiolokaal als bij het Ronald McDonald Business Breakfast aangesloten. Voor mij werkt dat laagdrempelige, waarbij je elkaar ontmoet en niet direct op verkoop uit bent. Zo ben ik ook blij met het aanbod van bedrijfsverzamelgebouwen in de stad. Ik ben er zelf onlangs naar toe verhuisd: je hebt een eigen ruimte en goede faciliteiten, zoals een brasserie, repro en een gastvrije ontvangst. Ideaal voor zelfstandig ondernemers. Waar ik nog wel behoefte aan heb, is een goed platform of loket met informatie over subsidies voor opleiding en professionalisering. Laatst liep ik daar bij toeval tegenaan bij de provincie.
Dat is jammer, want die potjes zijn juist goed voor de ondernemer en daarmee voor de regio.'
 
ER GEBEURT VEEL IN ZWOLLE
 
 
ERWIN BAKKER | PIJLMAN KANTOORMEUBELEN
'RUIMTE IN ZWOLLE WORDT SCHAARSER'
 
erwin
 
'Het klimaat is goed. In Sneek hebben we ook een vestiging, maar je merkt aan veel factoren dat we voor derden hier in Zwolle meer aantrekkingskracht hebben. De afstand vanuit de Randstad naar Friesland is gevoelsmatiger kennelijk verder dan die naar Zwolle. Daarnaast heeft Zwolle een groot aantrekkingskracht van vele cultuurdragers, zoals Waanders in de Broeren en de Fundatie, maar ook PEC Zwolle is een groot uithangbord; als Zwollenaar kom je elkaar er tegen, voor relaties spreken ze tot de verbeelding. Niet voor niets staat Zwolle al jaren in de top-5 qua vestigingsplek. Ook hier bij ons op Marslanden raakt het vol met mooie bedrijven. Eigenlijk maak ik me wel licht zorgen of we nog wel genoeg ruimte voor nieuwe ondernemingen hebben. Qua bedrijventerrein, maar ook infrastructureel; het verkeersplein onder de A28 wordt steeds voller in de spits. Vanuit dat perspectief is het goed dat we ook als regio opereren. Daarmee creëer je al meer ruimte en verkoopkansen.'
 
ONZE CULTUURDRAGERS ZIJN ENORME TREKKERS
 
HANNEKE HOFF | DE HAAN STEIN ADVOCATEN
'BOTTLENECK IN INFRASTRUCTUUR'
 
hanneke
 
'Niets is perfect. De regio Zwolle groeit. De laatste jaren is er zowel een stijging van het inwonersaantal, als het aantal bedrijven dat zich in Zwolle vestigt. Door de aantrekkende economie wordt het in en rondom onze stad steeds drukker. Voor de toekomst van onze regio is een goede bereikbaarheid voor vracht-, auto- en fietsverkeer belangrijk, zo niet essentieel. Met slechts één snelweg langs Zwolle, is er een bottleneck in de infrastructuur. Vanuit ons kantoorpand langs de A28, zie ik dat er elke dag langdurig files staan, zowel richting het noorden, als het zuiden van Nederland. Dit raakt onze stad en daarmee ook het ondernemersklimaat voor bedrijven in onze regio. Zwolle zit in een kwetsbare positie. Verbetering van de infrastructuur is voor de regio Zwolle dus van groot belang.'
 
GOEDE BEREIKBAARHEID IS ESSENTIEEL VOOR TOEKOMST VAN DE REGIO
 
MATTHIJS PLATVOET | BLUE FIBER
'WEGEN EN OV MOETEN BETER AANSLUITEN'
 
matthijs
 
'Zwolle geeft ondernemers de ruimte. Letterlijk zelfs, want ik vind het heel prettig dat er zoveel concepten zijn om een geschikte bedrijfsruimte op maat te vinden. Er is veel keuze om mee te groeien en dat maakt je flexibel. Wij wilden bijvoorbeeld goede parkeerruimte en dicht bij de binnenstad. Dat kan dus. Een verbeterpunt vind ik de infrastructuur. Neem de afritten vanaf de A28 naar de Ceintuurbaan; daar staat het in de spits regelmatig vol. Het openbaar vervoer is een alternatief, maar ik ervaar dat het niet goed aansluit of te vaak vertraagd is. Natuurlijk biedt een goede digitale infrastructuur een oplossing om het verkeer te ontlasten. De bedrijventerreinen Hessenpoort en Marslanden zijn - mede dankzij onze inzet - inmiddels ontsloten met glasvezel. Ik vind dat de binnenstad en de wijken daaromheen ook die impuls nodig hebben. Als je als stad voorop wilt lopen in de regio, moet dat ook beter worden.'
 
DIGITALE SNELWEG EEN IMPULS GEVEN


Delen