Ronde tafel | Rijden we over 5 jaar allemaal elektrisch? ‘De elektrische auto is bezig aan een flinke opmars’
09-05-2018 in Home & Ronde Tafel

Het is een enerverende tijd in de autobranche. ‘We zijn niet anders gewend’ stelt Maarten Veer. ‘Dat was zo, dat is zo en dat zal ook in de toekomst zo zijn.’ Maar toch. Tesla zorgde voor een revolte in de automotive met hun aantrekkelijke full electric auto’s. De dieselauto daarentegen zit in zwaar weer. De foto van 300.000 auto’s in de woestijn van Amerika staat op ons netvlies. Bij de jonge generatie lijkt het niet langer om het bezit van de auto te gaan maar juist om mobiliteit op afroep.

Fossiele brandstof
Regiolokaal praat over de ontwikkelingen in de automotive met een aantal experts. Mensen die dagelijks op de automarkt actief zijn: Gerben Greve (vestigingsdirecteur Broekhuis Zwolle, Opel), Bert Oving (algemeen directeur Autobedrijf Oving, Renault) en Maarten Veer (vestigingsdirecteur Dusseldorp Zwolle, BMW). Frank Moormann (commercieel directeur Nieuwenhuijse Groep, Volvo) schuift iets later aan.

Gerben Greve: ‘Die foto, dat is een triest gezicht. De fabrikant heeft niet waargemaakt wat hij heeft beloofd. In Amerika is dat voer voor advocaten en de juridische strijd is typisch Amerikaans.’ Volgens Maarten vinden deze auto’s uiteindelijk wel weer hun weg, wellicht in Zuid-Amerika. Frank denkt dat het inderdaad afgelopen is met de diesel. ‘Je kan het nog hebben over de termijn, maar dat denk ik echt. Volvo loopt hierop al vooruit. Vanaf 2019 krijgen nieuwe modellen geen diesel uitvoering meer.’ Volgens Gerben, Bert en Maarten gaan we nog wel even door met diesel- en benzineauto’s. Bert Oving: ‘Het is toch vooral een economische afweging. Daarbij zijn de nieuwe dieselmotoren milieuvriendelijker en minder belastend dan vroeger.’ Maarten: ‘Diesels worden steeds schoner door toepassen van een katalysator, door andere verbranding.’ Bij de recente gemeenteraadsverkiezingen hebben met name in de steden ‘groene’ partijen veelal winst behaald. De anti-auto- lobby wordt mogelijk sterker. Toch verwacht ook Gerben dat we nog wel een tijd door gaan met dieselauto’s. ‘Vergeet niet dat de meeste uitstoot in steden komt van bussen en vrachtverkeer.’ Voorlopig lijkt fossiele brandstof nog niet weg te denken. Sceptici van de elektrische auto wijzen ook de milieubelasting van deze auto als je kijkt naar de hele keten. Zij wijzen dan naar de afvalketen en met name naar de batterijen. Toch zijn de experts het roerend met elkaar eens, de elektrische auto is flink in opmars.

Elektrisch rijden
Bert: ‘het goed hergebruiken van batterijen heeft bij ons zeker de aandacht. De consument kan bij ons de batterijen kopen of huren. In het laatste geval blijven de batterijen eigendom van Renault. We proberen oudere batterijen alternatief in te zetten, voor energieopslag van zonne-energie of als powerunit bij woningen bijvoorbeeld.’ Maarten: ‘De technologie op dit punt gaat zo verschrikkelijk hard.’ Wat Gerben op een businessmodel brengt: ‘In China is nu geld te verdienen door in de technologie van batterijen te gaan.’ Kortom, we zijn nu echt in gesprek over elektrisch rijden. Dat elektrisch rijden heeft voor- en nadelen. Of zijn dit laatste vooral vooroordelen? Het elektrisch rijden is heel volwassen. Het rijdt fantastisch. Bert: ‘Het is snel, dan doel ik op de acceleratie, de trekkracht is al vanaf nul beschikbaar. Het is stil. Door het lage zwaartepunt (mede door het gewicht van de batterijen) heeft de auto een fijne wegligging. Geen versnellingsbak, geen schakelmomenten, heel soepel rijden dus.’  En we zouden het bijna vergeten: het is schoon rijden met nul uitstoot. Het geluid, of liever het ontbreken van geluid, is een aandachtspunt vanwege veiligheid. Om die reden wordt aan de elektrische auto’s toch geluid toegevoegd, tot bijvoorbeeld 30 km snelheid. Nederland is heel geschikt voor elektrisch rijden. Gerben: ‘De zakelijk rijder rijdt gemiddeld 167 km per dag. 

De gemiddelde afstand die privé rijders afleggen in het woon- en werkverkeer bedraagt minder dan 30 km per dag.’ Maarten: ‘Het hangt natuurlijk ook af van hoe en waarvoor je de auto gebruikt. Is het een tweede auto in het huishouden? Rijd je vooral in de stad of regio? Dan is elektrisch rijden een prima keus.’ Nederland doet het Europees gezien goed, we zijn na Noorwegen een goede tweede in het stimuleren van elektrisch rijden. Maarten: ‘We merken dat privé steeds bewuster wordt gekozen voor het schonere alternatief en dat men zich niet meer laat leiden door fiscale overwegingen.’

 

Vooroordelen
‘Als je wil, zijn er altijd bezwaren te bedenken’ zegt Bert. ‘Je moet het autogebruik plannen. En voor de vakantie naar Zuid-Frankrijk toch maar alternatief vervoer bedenken.’ De actieradius van de verschillende elektrische auto’s die nu op de markt zijn ligt tussen 300 en ruim 500 km bij volle batterijen. Volgens fabrieksopgave. Bert: ‘Het hangt heel sterk af van de weersomstandigheden en van het rijgedrag. Voor de Renault ZOE is in de praktijk 250 tot 300 kilometer haalbaar.’ Gerben: ‘Met onze Opel Ampera-E is zeker 350 km mogelijk.’ Bert: ‘Het gaat ook om discipline bij de rijder. Maak consequent gebruik van de mogelijkheid om, als je ingeplugd bent, het verwarmen of koelen van het interieur voor te programmeren. Kortom, rij bewust.’ Frank denkt dat de Nederlander graag compromisloos wil rijden. ‘Een auto waar hij of zij ook mee naar de wintersport kan en in de zomer een caravan trekken. Dan is de actieradius nog wel een ding.’ Maarten: ‘De infrastructuur die het elektrisch rijden faciliteert kan nog beter. Meer laadpunten en zicht op het gebruik van die laadpunten, bijvoorbeeld of er nog wachtenden voor je zijn.’ Gerben vult aan: ‘Minstens zo belangrijk is de snelheid van het laden. Gelukkig gaan ook hier de ontwikkelingen snel. Ik hoor net van een ontwikkeling van Philips die het mogelijk maakt een iPhone in één minuut volledig op te laden. Nu is een iPhone geen auto, maar ook bij de elektrische auto’s zal het opladen steeds sneller verlopen.’ Bert herinnert zich nog het eerste openbare laadpunt in Zwolle. ‘Dat was aan de Potgietersingel, met veel bombarie werd deze al weer zes jaar geleden officieel in gebruik gesteld. Nu zijn er heel veel laadmogelijkheden, geïnitieerd door overheden en particulieren. En tegenwoordig krijg je bij aankoop vaak een laadpunt cadeau, een thuislaadstation.’

Booming
Maarten voorspelt dat het de komende jaren hard zal gaan met elektrisch rijden. ‘BMW heeft in BMW-i een speciaal en eigen label dat zich volledig richt op elektrisch rijden. We hebben nu de i3 en de i3-S op de markt gebracht, de komende tijd worden verschillende i-uitvoeringen uitgebracht inclusief een volledig elektrische Mini.’ Volvo produceert al een aantal jaar hybrides. Het eerste volledig elektrische model komt in 2019 op de markt. Tussen 2019 en 2021 lanceert Volvo vijf volledig elektrisch aangedreven auto’s. Ook Opel komt spoedig met uitgebreid elektrisch modelaanbod. Bert: ‘Renault beschikt eind 2022 over 8 full electric auto’s en 12 hybrides. Op dit moment hebben we ZOE en TWIZY als elektrische personenauto’s. Daarnaast hebben we de bedrijfsauto’s Kangoo en Master ook in elektrische uitvoering.’ De nieuwe bijtellingsregeling die per januari 2019 ingaat geeft waarschijnlijk de verkoop van kleinere elektrische auto’s een verdere boost. Samen met de vrijstelling van wegenbelasting wordt elektrisch rijden zo meer bereikbaar.  Elektrische auto’s met een aanschafprijs tot 50.000 euro houden dan een bijtelling van slechts 4%. Dit betekent waarschijnlijk wel wachttijden bij de levering. Gerben: ‘Het grootste deel van de productie gaat naar Noorwegen. Noorwegen is al een paar stappen verder in het stimuleren en verleiden van mensen over te stappen op elektrisch rijden. In Noorwegen moeten vanaf 2021 alle nieuwe auto’s volledig elektrisch zijn.’ Frank vult aan: ‘Eigenlijk zou de Nederlandse overheid ook een nieuwe stimuleringsregeling moeten bedenken voor zowel de zakelijk als privérijder.’

Toekomst
De toekomst laat zich moeilijk voorspellen. Gerben: ‘Ik ben onder de indruk van de prestaties van de kleine benzinemotoren. Ik ben ervan overtuigd dat hier nog meer uit te halen is waar het gaat om minder uitstoot en zuiniger verbruik.’ Bert wijst op het toenemende aantal benzine-hybrides. Maarten en Gerben kijken al voorbij de elektrische auto: ‘de waterstofauto komt er aan. In feite staat de elektrische auto hiervan aan de basis. Met behulp van elektrolyse wordt waterstof gemaakt.’ De automarkt is het komend decennium veelkleurig, zo veel is zeker, er is veel te kiezen. De benzine- en dieselauto’s blijven al was het maar omdat, zoals Maarten aangeeft, ‘er nog genoeg verdiend wordt aan de conventionele markt’. De deelauto is in opkomst, jongeren kijken tegenwoordig heel anders naar luxe en materieel bezit. Voor hen is kwaliteit van leven, het hebben van voldoende vrije tijd leidend. Ze willen mobiliteit op afroep, op de juiste plaats en op het juiste tijdstip. Projectontwikkelaars ontwikkelen woonprojecten met duurzame huizen, waar enkele elektrische auto’s worden bijgeleverd om met elkaar te gebruiken als deelauto. Frank: ‘Vergelijk het met Spotify of Netflix, naar die gemakkelijke beschikbaarheid gaan we ook in de autobranche. Voor een bedrag per maand krijg je straks mobiliteit van drempel tot drempel, daar geloven wij in.’ Dan is er nog het autonoom rijden, de komst van de zelfrijdende auto. Ver weg of toch dichtbij? Wat blijft is dat de gemiddelde Nederlandse consument toch vooral een economische afweging maakt bij de aanschaf van een auto. Bert, en Gerben, Frank en Maarten sluiten zich daarbij aan, houdt daarom tot slot een pleidooi voor een extra financiële stimulans van de overheid voor het aanschaffen van een elektrische auto. ‘Er zou een financiële prikkel moet komen, zoals in Frankrijk. Daar krijgt de koper 5000 euro subsidie. Zo maak je elektrisch rijden voor iedereen interessant.’ 

Over de locatie
Het Regiolokaal ronde tafel gesprek werd gefaciliteerd door Brasserie ‘De Hofvlietvilla’. Ton en Helga Kolman hebben samen met hun team in korte tijd de Hofvlietvilla tot een aantrekkelijke hotspot gemaakt. 

De villa met de nieuw aangebouwde serre is fraai gelegen aan de stadsgracht. De mooie, groene tuinsetting aan het water, gecombineerd met de gastvrijheid van het Hofvlietvilla-team, maakt het hier goed toeven. Lunch, diner of gewoon een kopje koffie met zicht op de historische binnenstad van Zwolle, altijd top.

Hofvlietvilla beschikt ook over vergaderfaciliteiten. Er is de Bibliotheek voor kleinere gezelschappen. Grotere groepen tot en met 16 personen kunnen prima vergaderen in de sfeervolle balkonkamer op de eerste verdieping. Beamer, netwerk aansluiting, flipover etc. zijn aanwezig. Net zoals het altijd inspirerende uitzicht over de stadsgracht. 


Delen