Ervaringen delen over duurzaamheid is kennis vermenigvuldigen
11-07-2019 in Home & Nieuws & Achtergrond

Ervaringen delen over duurzaamheid is kennis vermenigvuldigen

Duurzaam ondernemen, aandacht voor de circulaire economie, veel ondernemers zijn er mee bezig. Ook Novon Schoonmaakbedrijven. Het kan op twee manieren, zegt facilitair coördinator Els Dikken. ‘Je kunt duurzaam ondernemen om je lijstje af te vinken of het is iets wat je van nature doet.’ Dat laatste is hoe het bij Novon gaat. Het is vanzelfsprekend.

‘Wij doen het gewoon. Altijd al’, zegt Els. Ze somt op: ‘We vervangen hardware pas als het af is, we bleven op de Marslanden tot we er echt uitgroeiden, hebben ons huidige pand gered van de sloop en richtten het in met tweedehands meubelen die we herstoffeerden. Maar het zijn ook kleine dingetjes als koffiedik sparen voor in de tuin van een collega.’ Novon doet al heel veel aan duurzaamheid wil ze er maar mee zeggen. ‘We gaven het alleen nooit een naam.’

Bewustwording
De bewustwording en het benoemen van wat ze deden, kwam eigenlijk een paar jaar geleden. Novon had schoonmaakbedrijf Vlietstra overgenomen, het wagenpark moest worden geprofessionaliseerd en voor de ICT was het tijd voor de volgende stap. ‘Op zo’n moment zoek je naar bedrijven die passen bij de groei van je organisatie en dezelfde visie hebben op de drie pijlers van duurzaamheid – people, planet en profit.’ Novon voegde daar nog een P aan toe, partnership. ‘Voor ons is dat partnership heel belangrijk. Prijs is één ding, maar het gaat ons om meer. Daarom kiezen we op bepaalde vlakken soms voor één leverancier, die dan onze visie op duurzaamheid deelt. Daar kunnen we de verdieping mee zoeken en echte partners mee worden. Als je allemaal losse relaties hebt lukt dat niet. Dan blijft het oppervlakkig en haal je er niet alles uit wat je er – naast een goede prijs-kwaliteitverhouding – uit kunt halen.’

Document maakt ambities inzichtelijk
Voor dit jaar is – hoe kan het ook anders – duurzaamheid opgenomen als een van de jaardoelen van Novon. ‘We gaan organisatie breed onze duurzaamheids-footprint bepalen’, zegt facilitair medewerker Xandra Meijerink. ‘Daarmee stellen we vast waar we staan in relatie tot de vier P’s.’ Wat daaruit volgt is een document dat de ambities op het gebied van duurzaamheid inzichtelijk maakt. ‘Dat doen we voor diverse stakeholders, zoals onze leveranciers en (potentiële) klanten, maar ook voor onze Novon-collega’s. Want binnen onze afdeling facilitair is het dan wel vanzelfsprekend, we willen ook graag dat anderen weten waar we voor staan en wat er mogelijk is. Zodat iedereen kan meedenken en er draagvlak ontstaat voor de dingen die we doen en willen.’ 

Circulaire economie
Duurzaamheid is een doorlopend proces van kleine bewuste stapjes, zegt Els. ‘Op een bijeenkomst hoorde ik dat het gaat om de cumulatieve micro-inspanningen die mensen samen maken.’ Een mooi voorbeeld is de Circular Economy Challenge van de Rabobank waar Novon vorig jaar aan meedeed. ‘Wij hebben tijdens de challenge geprobeerd om de werkkast bij onze klanten zo in te richten dat er zo weinig mogelijk afval overblijft. Ook dat lijkt misschien een klein idee, maar het kan gigantische gevolgen hebben.’ 

Er is geen weg terug, constateren Els en Xandra. ‘Het houdt ook niet op. Wij gaan verder en zoeken ketenpartners om ons heen die net als wij steeds meer stappen willen zetten richting een circulaire economie. Als wij onze kennis op dit gebied delen, groeit de bewustwording. Of het nu werk- of privé gerelateerd is, het zal zich als een olievlek verspreiden. En dat is ons doel.’ 

Kennis delen of ophalen? Neem gerust contact op.

 


Delen