Reclamebureau Retail & More
06-08-2019 in Home & Nieuws

Bij het begin beginnen. Een solide fundering leggen en dan vanaf nul iets opbouwen. Zo werkt projectontwikkelaar Brummelhuis als het gaat om het ontwikkelen en realiseren van projectmatige en vrijstaande woningen. Bij communicatievragen gaat het precies zo, weten ze bij reclamebureau Retail & More. Niet gek dus dat het bureau al jaren de communicatiepartner is van Brummelhuis. 

Voor Brummelhuis drie jaar geleden zelfstandig werd, was het een dochteronderneming van BPD. Bouwervaring zat er genoeg – dertig jaar lang ontwikkelden ze al woningen voor particulieren en deden ze bouwprojecten voor overheden of grotere ontwikkelaars. Communicatie-ervaring was er niet, zegt Taeke Meindertsma van Retail & More. ‘Brummelhuis had op dat moment geen eigen communicatie- en marketingafdeling.’ En dat heeft het nog steeds niet. ‘Voor directeur Martijn van Toor vervullen wij die rol.’ 

Bij nul beginnen
Dat begon allemaal bij de verzelfstandiging van Brummelhuis. ‘Het bedrijf moest in de markt worden gezet en dat mochten wij doen. We begonnen bij nul. Met de vraag: wat is het verhaal van Brummelhuis? Bij het antwoord ontwikkelden we de content, logo, een huisstijl, website, social media campagnes en noem maar op. De hele campagne hebben we uitgerold.’ Er ontstond een intensieve relatie die alleen maar verder is gegroeid. ‘Ik kan wel zeggen dat Martijn en ik een hechte zakelijke vertrouwensband hebben’, zegt Taeke. ‘Eens per week zit ik bij hem op kantoor en dagelijks bellen we. Dan spreken we de dag door, kijken we wat er speelt en hangen weer op. Ik weet daarna precies welke acties ik kan uitzetten.’ 

Bouwinspiratie Centrum
Vorig jaar was er weer zo’n nieuw begin. Brummelhuis wilde weg uit Zwolle. ‘Martijn belde mij op. Hij wilde verhuizen én had een uniek plan. Met twee van de aannemers waar hij mee samenwerkt wilde hij één plek creëren waar alles rond de bouw van een huis samenkomt. Informatie en inspiratie. Van de vraag waar je überhaupt moet beginnen als je een huis wilt laten bouwen tot de inrichting, energieneutraal wonen, de kleur van de stenen en de dakbedekking. Alles zou samenkomen in een nieuw concept in een nieuw pand in Deventer. Of wij het op de kaart wilden zetten en mee wilden denken bij de ontwikkeling.’ 

Opnieuw volgde een boeiend jaar, waarin Taeke met zijn collega’s binnen Retail & More zorgde voor de profilering van het Bouwinspiratie Centrum. ‘Over die naam hebben we lang nagedacht’, zegt Taeke. ‘Maar uiteindelijk zeiden we: wat is het nu feitelijk? Je kunt een creatieve fantasienaam bedenken, maar dit is de bouwwereld. Dus pragmatisch. En deze naam zegt meteen wat het is.’ 

De dagelijkse belmomenten namen toe. En ook met Martijns mededirecteur en met de directeuren van de beide aannemersbedrijven ontstond een intensieve samenwerking. Taeke was adviseur en uitvoerder van de volledige communicatie rond de verhuizing van Brummelhuis en de start van het Bouwinspiratie Centrum. ‘Ik deed alles. Van het verhaal achter het concept, het ontwikkelen van de huisstijl, de website en social media campagnes tot en met de organisatie van de opening.’ Er was zoveel wederzijds vertrouwen dat hij geheel de vrije hand kreeg. ‘Heel mooi.’ 

Marketingmanager
Martijn van Toor kan kort zijn over de samenwerking met Taeke en Retail & More. Hij is er gewoon heel blij mee. ‘Ik ben bezig met projectontwikkeling. Reclame – en alles wat daarbij hoort – is heel belangrijk voor mij, maar is niet mijn expertise. Daar heb ik één persoon voor. Taeke. Zijn kracht is het one-stop-shopping verhaal. Hij denkt mee op strategisch niveau én hij maakt het bouwdoek. En dat maakt Retail & More anders dan de rest.’ Daarmee, zegt hij, is Retail & More de marketingmanager die de meeste MKB-bedrijven niet zelf op de loonlijst kunnen hebben.


Delen