Incassobureau Straetus Vechtdal: streven naar een goede oplossing voor alle partijen
20-03-2019 in Home & Nieuws & Achtergrond

Zijn klanten ontzorgen, dat is in de kern wat Patrick Nauw van incassobureau Straetus Vechtdal doet. Het incasseren van onbetaalde facturen is lastige materie, weet hij. Maar door in te zetten op een goed en persoonlijk contact, komt hij vaak tot een oplossing waarmee beide partijen tevreden zijn.

‘Veel ondernemers, met name zzp’ers, steken hun tijd liever in ondernemen dan in debiteurenbeheer’, zegt Patrick. ‘Wij spreken dan een maatwerkpakket met ze af en doen voor hen wat ze zelf graag uit handen geven.’ Zijn corebusiness is echter dat hij ondernemers helpt bij het incasseren van onbetaalde facturen. Iets wat ondernemers overigens niet zomaar door een ander laten doen, weet Patrick. ‘Een incassobureau in de arm nemen is vaak een grote stap. Zo’n ondernemer zegt dan: Het is zo’n goede klant en ik wil die relatie niet op het spel zetten. Ik zeg dan: Als hij niet betaalt, hoe goed is-ie dan?’ Toch snapt Patrick het heel goed. ‘Als een ondernemer zelf de factuur kan innen, is hij het beste af. Maar ik zal er alles aan doen om die relatie in stand te houden. We merken dan ook geregeld dat – als het issue is opgelost – onze klant er een klant voor het leven aan overhoudt.’

Persoonlijk
De kracht van Straetus Vechtdal is het persoonlijke, zegt Patrick. ‘Natuurlijk communiceren wij ook schriftelijk, je moet bepaalde zaken nu eenmaal vastleggen. Maar wij gaan vooral verder. We bellen met onze klanten en met hun debiteuren, gaan op huisbezoek en proberen door persoonlijk contact een gang naar de rechter te voorkomen.’ Vaak lukt dat ook, zegt hij. ‘Natuurlijk, als een bedrijf failliet is, wordt het ook voor ons moeilijk om een vordering binnen te halen. In alle andere gevallen proberen we tot een oplossing te komen waar beide partijen tevreden mee zijn.’ Dat is meteen het mooie aan zijn werk, zegt Patrick. ‘Hoe je het ook wendt of keert, je hebt natuurlijk altijd te maken met de problematiek van andere mensen. Maar voor mij blijft het boeiend om telkens opnieuw de uitdagingen van twee partijen bij elkaar te brengen.’ In de praktijk betekent dat dat Patrick altijd probeert te kijken naar de aflossingsmogelijkheden van een debiteur. ‘Uiteraard wil je graag de vordering van je klant oplossen, toch is het niet mijn insteek dat zo’n debiteur in de problemen komt of nog verder afglijdt.’

Vertrouwen
Patrick bedient een heel diverse klantenkring. Elke ondernemer die op factuur levert, is een potentiële klant, zegt hij. Toch zijn het vooral de mkb’ers – van bouwvakkers tot woningbouwcorporaties – waar hij voor werkt. En veel zzp’ers. ‘Dat vind ik een hele leuke doelgroep. Het zijn hardwerkende mensen, die jou hun financiële zaken toevertrouwen en met wie je korte lijntjes hebt. Ik werk graag op basis van wederkerigheid met ze. Zij geven mij hun vertrouwen, dus als ik hun expertise een keer nodig heb, zal ik hen ook zeker vragen.’

Vechtdal, Raalte EN Drenthe-Zuid
Patrick heeft zich bewust aangesloten bij de landelijke franchiseformule van Straetus. ‘Persoonlijk, transparant en ondernemend zijn onze kernwaarden en daar kan ik mij helemaal in vinden. Wij pakken de vraag van onze klanten snel op en staan voor korte lijnen en duidelijke, heldere communicatie, waarbij een goede klantrelatie altijd voorop staat.’ Patrick runt Staetus Vechtdal samen met zijn vrouw en heeft zijn collega-ondernemers in het land als ‘back-up’. ‘Ik werk vanuit Hardenberg en bestrijk het hele Vechtdal (Hardenberg, Ommen, Dalfsen), Raalte en Drenthe-Zuid (Meppel, Hoogeveen, De Wolden en Coevorden). En zou ik een huisbezoek willen brengen aan een debiteur in Amsterdam, dan kan ik altijd een collega daar in de buurt inschakelen. Ook onderling hebben wij korte lijnen en dat scheelt een boel in tijd en kosten.’


Delen