Pieter Beintema Cijfers wijzen de weg
29-11-2018 in Home & Nieuws & Portret

Het lijkt wel of geld de wereld doet draaien. Geen krant of nieuwswebsite is te openen zonder te stuiten op onderwerpen als dividendbelasting, handelsoorlogen, rentestanden en beurskoersen. Ondernemers ondernemen in het oog van die wervelstorm. Zij kunnen gelukkig een beroep doen op financieel specialisten zodat zij de juiste keuzes maken. Finance is hot. Enkele trefwoorden: pensioencommunicatie, big data, bedrijfsfinanciering, vreemd kapitaal, doelstellingen 2030, ontzorgen. 

Wat deze specialisten gemeen hebben is dat ze weten wat speelt bij MKB-bedrijven. Zij willen hun expertise graag inzetten om de onderneming en de ondernemer verder te brengen. Wat opvalt is dat ze naast hun werk vaak aan duursport doen. Of iets met muziek. Even het hoofd leeg maken.

 

Pieter Beintema
Cijfers wijzen de weg

Pieter Beintema was 25 jaar in loondienst, in die periode bekleedde hij vele financiële functies. Bijna vijf jaar geleden vond hij het genoeg. Het was hem duidelijk geworden dat hij steeds meer dingen deed waar hij niet achter stond. ‘Ik ging naar mijn werkgever en gaf aan dat ik het zat was en een andere weg in wilde slaan.’

‘Een andere werkgever was dus geen optie. Even dacht ik aan het onderwijs om mijn kennis over te brengen op jongeren. Ik proefde er aan maar het smaakte me niet. Ik begon voor mezelf, om op die manier kennis en ervaring te delen. Ik startte b4MKB administratiekantoor. Gestaag bouwde ik aan mijn netwerk. Dat kreeg een versnelling toen ik in 2016 een kantoor overnam. Daarmee maakte ik een grote sprong vooruit. Klanten doen dan acquisitie voor je omdat je kwaliteit levert, dat vertelt zich door.’

‘Ik onderscheid me op twee punten. Een: ik lever administratie op maat. Ik hoef niet per se de gehele administratie te doen. In een gesprek met de klant gaan we na wat we voor elkaar kunnen betekenen. Twee: ik lever toegevoegde waarde bij het cijfermateriaal. Ik neem de output door met de klant, samen kijken we wat we kunnen bedenken en doen om het resultaat voor de klant te verbeteren. Ik wil de klant aan de hand nemen in zijn of haar bedrijfsvoering. Daarmee wil ik het verschil maken. Net als met een persoonlijke benadering, met oprechte interesse voor de mens achter de ondernemer. Ik merk dat de klant zich daardoor meer openstelt, meer met me deelt wat hem of haar bezighoudt. In mijn uitgebreide netwerk leg ik dan lijntjes die de ondernemer verder kunnen helpen.’

‘Ik ben bestuurslid van het Jonge Bedrijven Netwerk Friesland. Jonge ondernemingen worden met elkaar in contact gebracht om van elkaar te leren. Verder ben ik actief lid van vakbond CNV, speciaal voor de belangenbehartiging voor ZZP-ers. Inzet is dat er niet voor of over ons beslist wordt maar samen met ons. Ontspanning vind ik onder andere in zingen bij het Lemster Mannenkoor. ’ 


Delen