Tafelgesprek: Duurzaam ondernemen
02-07-2019 in Home & Nieuws & Ronde Tafel

Duurzaam ondernemen
Over foodprint en eigen verantwoordelijkheid 

Duurzaam ondernemen, iedere ondernemer heeft er een beeld bij. Zo ook de vijf ondernemers die deelnemen aan dit ronde tafel gesprek. Elk van hen is op zijn manier bezig zijn bedrijf en bedrijfsvoering te verduurzamen. Over het volgende zijn ze het roerend eens: ‘Laat je niet gek of bang maken door alle marketing die als een lawine op je af komt. Doe het in stappen, gebruik je gezond verstand en maak je eigen afweging.’

Kleine stappen
Erwin de Lange van Veldhuis Media pleit ervoor de  juiste momenten te kiezen: ‘Als je vervangingsinvesteringen moet doen, in of aan je pand, je machines, je autopark en dergelijke, dát zijn de momenten om goed na te denken over de keuzes die hebt en over verduurzaming.’ Lenze Leunge van LIMM Recycling valt hem bij: ‘Maak een prioriteitenlijst. Denk aan het vervangen van lichtbronnen door LED, aan afvalscheiding enzovoorts.’ Dick Stoppelenburg van el-Tec: ’Ondernemers met een eigen pand kunnen met relatief weinig meerkosten al veel resultaat halen. Kijk ook eens naar tweede hands. Via Marktplaats kochten we een scheidingswand die perfect in ons pand past. Hergebruik dus.’

Recycling
LIMM Recycling is een onderneming die 100% circulair werkt. Alles dat ze leveren wordt ook weer opgehaald en verwerkt tot nieuwe producten. Zij leveren, zij verzamelen en recyclen koffiebekers.  Lenze: ‘Organische kringloop is mijn ding. Ik wil de cirkel rond maken. Wist je trouwens dat bedrijven die meer dan 500 koffiebekers per week gebruiken wettelijk verplicht zijn om te recyclen? Afval creëren is geen kunst, het opruimen wel. Wij ontzorgen de klant met onze breng- en ophaalservice en we verlagen z’n kosten. Onze polystyreen bekers en roerstaafjes worden volledig gerecycled en dat keer op keer. Wat voor de één afval is, is voor ons duurzame grondstof. Daarnaast zijn er tal van andere voordelen.’ Erwin vult aan: ‘Wij versturen op jaarbasis 6 miljoen mailpacs; magazines met bijlagen in folie. Ook deze plastic folies zijn recyclebaar. Daar zit het probleem niet, het probleem is dat ze op verkeerde plekken terecht komen zoals in de bodem of het water. Als alternatief worden folies ontwikkeld, bijvoorbeeld van suikerriet, 100% afbreekbaar maar wel zeven tot acht keer duurder dan de gewone folie. Opdrachtgevers willen dit nog niet betalen. ‘De folie achterwege laten?’ opperen Dick en Dirk-Jan Braker van EnergieNeutraal in koor. Erwin: ‘Vaak zitten er inlegvellen bij de magazines, belangrijke bron van inkomsten voor de opdrachtgever. Ook de postbezorgingsbedrijven willen er nog niet aan, alleen voor hele grote klanten.’ Het is goed dat alternatieven zich aandienen en ontwikkelingen gaan snel. Lenze: ‘We werken nu, gesteund door Europese subsidie, aan een nieuwe bio-beker, gemaakt door bacteriën die suiker omzetten. We doen dit met regionale partijen, zoals we in onze gehele bedrijfsvoering  georiënteerd zijn op de regio. Geen onnodig lange vervoersbewegingen, ook dat is verantwoord ondernemen.’

Mobiliteit
Het wegverkeer behoort tot de grootste vervuilers door de uitstoot van CO2 en veroorzaker van fijnstof. Hoe beter de economie draait, hoe meer uitstoot. Marcel van Spil van Auto Palace Zwolle: ‘Onze klant krijgt steeds meer mogelijkheden om een meer verantwoorde keus te maken. De elektrische auto is bezig aan een opmars, zeker nu we bij Hyundai de Kona bieden met een actieradius van zo’n 400 kilometer. Wij leveren ook bedrijfsauto’s op groen gas. Fiat heeft hierin meerdere modellen, van klein tot groot. Daarnaast denk ik dat we aan de vooravond staan van de doorbraak van de waterstof-auto. Nu is de infrastructuur nog beperkend, maar ik voorzie een inhaalslag.’ Het blijkt moeilijk om al die innovaties in de automotive op de voet te volgen. Marcel: ‘Er is behoefte aan goede voorlichting. De kennis van dealers moet hiervoor ook op niveau worden gebracht en monteurs goed opgeleid. Een infrastructuur met goede laadpalen is natuurlijk voorwaarde. In die zin biedt de elektrische auto onze branche ook een uitdaging.’

Erwin kiest binnenkort toch voor een diesel gezien zijn jaarlijkse kilometers van 80 à 90 duizend. De bestaande motoren worden ook steeds zuiniger en minder vervuilend. LIMM Recycling rijdt op groen gas. Dick rijdt al vier jaar elektrisch: ‘Inmiddels rijden in ons bedrijf nu zes elektrische auto’s en er komen er meer bij.’

Gasloos
De gesprekdeelnemers zijn het er over eens dat er nog veel winst te behalen is door verduurzaming van het eigen of gehuurde bedrijfspand en de eigen woning. Volgens Dirk-Jan en Dick begint het met een goed geïsoleerde schil. Dick ging 12 jaar geleden bij de bouw van het nieuwe el-Tec bedrijfspand al vele stappen verder. Dick: ‘Met mijn achtergrond als directeur Elektrotechnisch bedrijf, groot geworden in de industrie en maritieme sector, voelde het voor mij als een intrinsieke verantwoordelijkheid om ons eigen pand duurzaam te ontwikkelen en te bouwen. Naast de goede schil zijn zonnepanelen en windmolens (we voorzien hiermee in 30% van onze energiebehoefte), regenwateropvang, afvalscheiding en centrale stofzuiging toegepast. We bouwden toen al gasloos door toepassing van een warmtepomp. Belangrijk is dat hier tevens een voorbeeldfunctie vanuit gaat naar medewerkers, klanten en collega-bedrijven. Het gebouw was 20 tot 25% duurder dan destijds gebruikelijk maar ik vond het toen en nu nog steeds verantwoord met oog op de toekomst van volgende generaties.’ Ook Veldhuis Media overweegt om dit jaar het dakoppervlak van 5500 m2 te voorzien van zonnepanelen. Het woord gasloos maakt het nodige los bij onze gesprekspartners. Wat is waar, wat is niet waar, wie kan het nieuws van “fake news” onderscheiden? Dirk-Jan mag zich expert noemen, met EnergieNeutraal is hij dagelijks bezig met gasloos maken van (bestaande en nieuwe) woningen en woonruimten. Dirk-Jan: ‘Door de besluiten van de overheid wordt de consument getriggerd. “Wat moet ik met mijn cv-ketel? Moet ik overstappen op een warmte pomp? Maar dat kost nogal wat?” Als wij bij een klant komen, dan zeggen ze vaak “Wij willen zonnepanelen, wij willen LED”. Ik vraag dan waarom, de rekening voor elektriciteit bedraagt nog geen kwart van de totale energierekening? Meer dan driekwart van de kosten zijn gas gerelateerd. Wij kijken naar het vervangen van gas door elektriciteit en brengen in beeld wat de woning dan totaal nodig heeft aan elektriciteit. Iedere woning heeft z’n eigen specifieke behoefte. Een warmtepomp is zeker niet voor alle woningen de oplossing. Een kleine eengezinswoning kan bijvoorbeeld met nano-infrarood (elektrisch gevoed) van warmte en warmwater worden voorzien, hiervoor is een investering nodig van niet meer dan 4000 euro. De totale woonlasten gaan dan ook nog eens omlaag. Kortom, laat je niet gek maken door alle verhalen. Daarbij zijn er verschillende belangen. De netbeheerders zien bijvoorbeeld straks liever waterstof door de bestaande leidingen komen.’ Om de consument beter voor te lichten gaat EnergieNeutraal de komende tijd winkels openen om zo dichter bij de klant te zitten. 

Foodprint
Veldhuis Media, modern grafimediabedrijf en dé specialist op het gebied van full colour producties, maakte de afgelopen jaren ook stappen om verspilling tegen te gaan. Erwin: ‘Ons hele machinepark (op één machine na) is nieuw, gebruikt veel minder energie en werkt efficiënter. Dat doet iets me het rendement van je bedrijf. We werken op 100% groene stroom. Onze inkt is 100% plantaardig en afbreekbaar. Onze 2 thermische CTP Installaties zijn een mooi voorbeeld van het sparen van mens en milieu (CTP – computer to plate - brengt digitale beelden rechtstreeks op de drukvorm over, de thermische methode gebruikt geen water, geen chemie en is dus ten opzichte van andere systemen erg milieu ontlastend). We brachten de hoeveelheid papierafval met zo’n 70 tot 80% terug.’ Deze ondernemers laten zien dat duurzaam ondernemen voor hen gewoongoed is geworden. Natuurlijk, je kunt de problematiek van de milieuverontreiniging en de opwarming van de aarde zo groot maken dat je het allemaal niet meer overziet en neigt tot niets doen. Dat is geen optie, zoveel is duidelijk. Iedere ondernemer kan stappen zetten. Dick: ‘Begin klein, begin bij je eigen bedrijf. Breng het sneeuwbaleffect op gang. Kijk ook eens bij je buren.’ De gespreksdeelnemers zijn het er over eens: ‘Met z’n allen krijgen we de energietransitie voor elkaar en beperken we onze footprint, onze ecologische voetafdruk. Dat zijn we verplicht aan toekomstige generaties.’

 


Delen